2021. május 03.

IT szolgáltatás menedzsment: jó alap a sikerhez

Kis túlzással kijelenthető: ma már a korszerű informatikai infrastruktúra olyan, mint a víz- vagy energiaszolgáltatás. Egy alapvető rendszerről beszélhetünk, amely nemcsak az átlagemberek, hanem a vállalatok mindennapjait is 0-24 órában meghatározzák. Az IT céges szintű működtetése a felgyorsult világ, az élesedő verseny, a sokszor villámgyorsan elvárt reagálások háromszögében kulcsfontosságú terület lett. Ezért van szükség az IT szolgáltatás menedzsment kezelésére – ha ugyanis ezt jól csinálják a szakemberek, a vállalkozás hatékonyságához és további fejlődéséhez járulnak hozzá.

Miért van szükség az IT szolgáltatás menedzsment kezelésére?
Szinte természetes, hogy a számítástechnika és az ehhez kapcsolódó feladatok, elvárások fejlődésével az IT is egyre komplexebb terület lett. Az 1990-es években a hálózatok robbanásszerű elterjedése előtt még magától értetődőnek tűnt, hogy egy-egy cég házon belül oldja meg az IT üzemeltetésével kapcsolatos feladatokat. A diszkréten kialakított szerverszoba, a folyton rohanó, munkájukban lassan szétszakadó szakemberek emléke is ebből a korszakból származik.
Az üzleti világban a szolgáltatásmenedzsment ekkor még egyszerű sémát követett: ha valami a cégen belül elromlott vagy hiba merült fel, a belső IT csapat sietett azt helyrehozni. Ez a mentalitás viszont költség- és hatékonysági oldalról egyre tarthatatlanabbnak bizonyult az évek során, pont az előbb említett bonyolultság növekedése miatt. Sőt, elindult a ma is még létező trend, a megfelelően képzett szakemberek hiánya.
Éppen ezek miatt kezdték el a cégek kiszervezni külső, erre szakosodott, megfelelő személyi és tárgyi kapacitással rendelkező IT vállalkozások számára a hálózatok és informatikai rendszerek felügyeletét, fejlesztését. A ’90-es években a távoli beavatkozás már technológiailag is lehetségessé vált, és felesleges pénzkidobásnak tűnt egy nagyobb létszámú, a büdzsét erősen terhelő, a benti viszonyok miatt egyre űzöttebb IT szakértői gárda fenntartása. 

Az IT szolgáltatás menedzsment legfontosabb feladatai
A kihelyezett, szerződéssel dolgozó beszállítócsapat először a gépek, hardverek beszerzésében és azok installálásában segédkezett. Később ezekhez párosulva megjelent az irodai szoftvercsomagok kezelésének kívánalma, és már elég korán kialakult a máig egyik legfontosabb szolgáltatásmenedzsment-terület, a biztonság kérdése is.
Újabban a technológiai fejlesztés, a felhasználók elvárásai behozták a képbe a cloud, vagyis a felhőszolgáltatási megoldások egyre bővülő területét is. A szélessávú mobilinternet diadalával a felhő az a technológia, melynek üzleti üzemeltetése szinte elképzelhetetlen a home office, a távmunka, a „dolgozz bárhonnan” világában. A munkatársakat támogató környezet nélkül ugyanis a teljesítmény is lecsökkenhet.

ITIL
Minden szervezet célja a biztonsággal párosuló optimális hatékonyság, a belső informatikai folyamatok támogatása. Az IT kialakította erre a maga módszertanát, eljárásgyűjteményét. Az ITIL betűszó az informatikai infrastruktúra könyvtár (Information Technology Infrastructure Library) angol nyelvű rövidítése, és öt fő kötete a következő: szolgáltatásstratégia, szolgáltatástervezés, szolgáltatáslétesítés és -változás, szolgáltatásüzemeltetés, állandó szolgáltatásfejlesztés. A kutatások és céges felmérések szerint az ITIL szükséges ahhoz, hogy egy cég, szervezetben a kihívást jelentő problémák száma csökkenjen.

A SERCO az IT szolgáltatások egyik fontos, megbízható, nagy múltú szereplője. Nézze meg, milyen tevékenységekkel várja megbízóit!

Kapcsolati űrlap

Segítse elő a gyors kommunikációt, a megfelelő terület kiválaszásával! Köszönjük!


© SERCO. Minden jog fenntartva. Site by Meraki.

SERCO Informatika
Sütihasználati tájékoztató

A honlappal kapcsolatos felhasználói élmény fokozásának érdekében, az adatkezelési tájékoztatóban foglaltak alapján, honlapunkon sütiket alkalmazunk.