Skip to main content
2018. október 11

Kik mentik a mentőket?

Az adatok mentése és visszaállítása alapfeltétel egy jól működő szervezet számára. Ahhoz, hogy a lehető legrövidebb határidőn belül reagálni tudjunk egy problémára, vagy képet kapjunk arról, hol lehetnek gyenge pontok a rendszerben, nem mindegy, milyen alkalmazással történik a mentés. Az elmúlt években bekövetkezett zsarolóvírus-támadások is ráirányították a figyelmet erre a speciális területre. Nem elegendő menteni, az adatokat vissza is kell tudni állítani!

Ennek a folyamatnak része, hogy az aktuális állapotról megfelelő visszacsatolást kapjunk, és bizonyos időszakonként ellenőrizzük a mentett adatok tényleges visszaállíthatóságát. Ez a képesség kulcsfontosságú minden szervezet számára – nincs ez másképp az Országos Mentőszolgálatnál sem.

Ennek apropóján Borbás Sándor, a SERCO Informatika ügyvezető-helyettese Győrfi Pállal, az OMSZ kommunikációs vezetőjével beszélgetett, aki megosztotta kollégái tapasztalatait az új mentés-archiválási rendszerrel kapcsolatban.

– Milyen változásokat hozott a közösen bevezetett megoldás a működésben?

– A Veeamet 2018 júniusában vezettük be, és most már bizton állíthatjuk az előző alkalmazáshoz képest óriási előrelépést jelentett számunkra. Felhasználóbarát kezelőfelületről, egyszerű menürendszerről és szuper átláthatóságról számoltak be a kollegák. Amit még kiemeltek, hogy szinte minden automatizálható. Amennyiben a beállítások megfelelőek, a napi riportok olvasásán kívül egyéb teendő nincs, mert a szoftver mindent elvégez, probléma esetén pedig riaszt. A lekérdezett riportok sokkal informatívabbak, jóval több információt kapunk a futó folyamatokról. Ebből adódik, hogy az erre a területre fordított idő nagymértékben csökkent, amit más munkaigényesebb területekre tudtunk átcsoportosítani, ami a mentőknél mindig nagy értéket jelent.

– A mentősök mely területei profitálnak a mentésből és az archiválásból?

– Elsősorban az Office környezet kerül mentésre, ezen belül a levelezés, a SharePoint és természetesen a szerveres környezetek mentését oldottuk meg az együttműködés keretében. Összeségében azt mondhatom, hogy minden olyan környezet mentésre kerül, amely kapcsolatban áll az irodai munkával, ahol adatokat hoznak létre. Fontos, hogy ezeken a területeken minden a lehető legrövidebb időn belül visszaálljon szükség esetén.

– Mit vesz észre az üzemeltető?

– Sokkal kevesebb munkaidőt kell a mentésre fordítaniuk, illetve kevésbé képzett kolléga is felügyelni tudja a mentéseket. Az üzemeltetésre háruló terhek csökkenek, és ahogy már említettem, a felszabaduló időt más fontos területekre tudjuk koncentrálni, jobban tudjuk hasznosítani a szakembereinket.

– Mit vesz észre a felhasználó?

– A felhasználó elsősorban az elektronikus levelezésnél találkozik a mentéssel. Konkrét példát említve: a már törölt tartalmak, e-mailek visszaállítása nagyon egyszerű. A megoldás lehetővé teszi, hogy postafiók szintre vissza tudjunk menni, és a szalagos mentésből az adatok könnyen visszaállíthatók. Nagyobb biztonságban van a már elvégzett, lementett munkája is, mert könnyebben, gyorsabban helyreállíthatók a rendszerek.

– Miért esett ránk, a SERCO Informatikára és a Veeamre a választás?

– A bevezetést megelőzően átfogó piackutatást végeztünk a fellelhető alkalmazásokkal kapcsolatban. A rendelkezésre álló adatok, a felhasználói visszajelzések, továbbá az általunk felállított szempontrendszer alapján a Veeam tűnt a legjobb választásnak, amelynek legszakképzettebb hazai képviselője a SERCO Informatika. A döntésnél a partnereink alapján megfogalmazott pozitív visszajelzéseket is figyelembe vettük, ezt követően vettük fel a kapcsolatot a SERCO Informatikával, akiktől meg is kaptuk a számunkra legoptimálisabb konstrukciót és a szükséges szakértői támogatást.

– Elegendő-e a most kiépített rendszer, vagy várható még bővítés a tapasztalatok alapján?

– A bevezetés óta a kollegáim folyamatosan fejlesztik a rendszerünket. A bevezetés előtt jellemzően tárhely problémáik voltak, ami a disk-to-disk-totape mentés esetében gyakran a második disk bővítését eredményezte. Amennyiben nem bővül jelentősen az IT-infrastruktúra, a jelenlegi mentési környezet már elegendő és teljes mértékben el tudjuk látni a mentési feladatokat. Mindent összegezve a kollegák visszajelzése alapján a Veeam bevezetése jó döntés volt. A mentésre fordított idő nagymértékben csökkent, a könnyű skálázhatóságnak köszönhetően szinte minden automatizálható. A rendelkezésre állás drasztikusan javult, a SERCO Informatika pedig, mint Veeam Platina partner ott áll mögöttünk, ha esetleg segítségre lenne szükségünk.