Skip to main content
2021. június 10

Vállalati informatika

Valaha a töltőtoll, a vaskos iratcsomag és az írógép számított a vállalati élet kihagyhatatlan eszközének. De az idők szerencsére változnak. A személyi számítógépek, az internet, majd a belső hálózat kiépülésével egyre több funkciót nyert a vállalati informatika. Modern megoldásai nélkül elképzelhetetlen egy mai cég élete, emiatt megéri erre a területre kiemelt figyelmet szentelni.

A vállalati informatika lényege

Maga a kifejezés mindazon eljárások, hardverek és szoftverek összességére utal, amely a vállalaton belüli számítástechnikai információáramlást, adattárolást és -feldolgozást jelenti. A vállalati informatika legfontosabb feladata éppen az, hogy ezeket a különböző összetevőket harmonikusan kezelje, megfelelő és hatékony együttműködést valósítson meg nemcsak gép és gép, szoftver és szoftver, hanem az informatikai eszközök és a munkavállalók között.

A vállalatok egyre nagyobb nyomásban vannak, hiszen a konkurencia is hozzáfér a piacon lévő információkhoz. Emiatt kulcskérdéssé vált a számítástechnikai rendszerek működtetése, eredményorientáltságuk, bővíthetőségük. Ahogy a Big Data, a nagy mennyiségű adatok használata elterjed, még több kapacitás, és még okosabb megoldások szükségesek a vállalatok belső folyamataihoz.
Látható tehát, hogy az integráció, a pontos működtetés, hiba esetén pedig a gyors beavatkozás képessége felértékelődik, és ez a folyamat a jövőben csak folytatódni fog.

A helyzet bonyolódik és egyszerűsödik

A számítástechnika, az automatizálás olyan területekre tört be, amelyre korábban nem volt példa. Így az informatika feladata, hogy az egymással addig nem szorosan összefüggő rendszereket együttműködésre fogja, adatokat szállítson például e területek között: termelés, logisztika, értékesítés, vevők, hatóságok.

Ez kétszeresen is nagy terhet ró a vállalatokra. Először is, az eszközök elavulása megköveteli az újabb és újabb beruházásokat, fejlesztéseket. Másodszor pedig, léteznek olyan területek, ahol a naprakészség életbevágó, ilyen például a kiberbiztonság, a kritikus informatikai rendszerek védelme.

Jó hír, hogy a szolgáltatások skálázásával a cégek lehetőségei is egyszerűsödtek és kibővültek: manapság már felesleges házon belül kiépíteni azokat a számítástechnikai kapacitásokat, amelyek egy része rendkívül rugalmas módon bérbe is vehető.

Az IT szerepe

Egy jól megfogalmazott IT stratégia hibátlanul működő rendszereket és a mindennapos munka gördülékenyebbé, hatékonyabbá tételét alapozhatja meg. Az informatika ebben az esetben nem csak egy részterülete a vállalat irányításának, hanem az a láthatatlan „ragasztó”, amely az egymástól funkcióban távolabb elhelyezkedő területeket összetartja. Az IT stratégia változtatását a piac, a szabályozók vagy a cégen belüli problémák is kikényszeríthetik, éppen ezért hozzájárulhat a versenyképesség növeléséhez és az üzleti teljesítmény növekedéséhez is.

A vevőkkel való kapcsolattartás, reakció informatikai megerősítése is kiemelten fontos, hiszen ma már a fogyasztók számtalan eszközön, helyen érhetik el az adott vállalatot, és például – magyar cégek esetében is – a megrendelések globálisan és szinte non stop módon érkezhetnek be.

Kezdetben volt a rendszergazda…

…és az ő feladat volt egy cég teljes belső rendszerének karbantartása, felügyelete. A felhő, a távoli elérés, a home office korszakában továbbra is megtaláljuk az ezzel foglalkozó szakembert, de ma már nincs egyedül. Beszállítók, alvállalkozók szakterülete lett a 21. századi vállalati informatika megszakítások, hibák nélküli menedzselése. De milyen területekről beszélhetünk?
 
A szélessávú internet, a mindig elérhető mobiltelefonos kapcsolat idején felértékelődött az azonnal elérhető ember szerepe is. Ez azonban nem lehetséges helyfüggetlen email-elérés, fájlszerverek, a közös dokumentumok hozzáférését biztosító megoldások nélkül. A levelezés és csoportmunka maga után vonja a biztonság kérdését is, illetve a jogosultságkezeléssel kapcsolatos igényeket. Ez a vállalati kommunikációs és kollaborációt segítő platformok terepe.

A vállalatirányítási rendszerek közé tartoznak az Enterprise Resource Planning (ERP), vagyis vállalati erőforrás-tervező rendszerek. Ezek az adott cég működéséhez feltétlenül szükséges erőforrások (például pénzügyiek, technikaiak vagy emberiek) tervezésével foglalkoznak. Gondoskodnak az automatizálás zökkenőmentességéről, a koordinálásról, a termeléshez szükséges anyagok beszerzéséről is, valós idejű képet nyújtva az alapvető üzleti tevékenységekről.

Céljuk az üzleti folyamatok elemi eseményeinek feldolgozása és nyomon követése a különböző egységektől. Ugyancsak idetartozik a vállalati folyamatokból származó adatok rögzítése, a vállalati adatbázis kezelése, a vezetői információigények kielégítése, az optimalizálás. Gyakorlatilag az ERP-k a vállalat valamennyi folyamatát integrálják egyetlen informatikai rendszerbe, és adatokat szolgáltatnak a részletesebb üzleti elemzésekhez.

A vállalatirányítási termékek piacán olyan nagy nevű és ismert szereplőket találunk, mint például az Oracle, az SAP vagy a Microsoft.
A humánerőforrás-menedzsment rendszerek az emberi „nyersanyaggal” foglalkoznak. Fókuszukban éppen ezért olyan kérdések szerepelnek, mint hogy miképp lehet a munkaerőt megtalálni, fejleszteni és megtartani. Ugyanide tartozik a multinacionális, akár több földrészen lévő munkaerő menedzselése, a vállalati kompenzációs csomagok tartalmának alakítása, a munkaerő hatékonyságával és a költségkontrollal összefüggő feladatok megoldása.

A vezetői információs rendszerek a rengeteg beérkező információból a vezetők számára állítanak elő értékelhető adatokat.

A vállalati informatika jövője

Ha időben kicsit távolabbra nézünk, több érdekes, már a jelenben meglévő trend felerősödését várhatjuk.

Ennek egyik legfontosabb része az úgynevezett self-caring szemlélet kialakítása. Ez azt jelenti, hogy bizonyos informatikai rendszereknek – beszéljünk akár a már említett döntéselőkészítő, vagy az üzleti intelligenciát működtető szoftverekről – könnyen elérhetőnek kell lenniük a cégen belüli „nem szakemberek” számára is. Így például afelé tartunk, hogy egy Big Data adatsorból a riportolást egy kereskedelemmel, és nem adattudománnyal foglalkozó kolléga számára is egyszerűen megoldhatóvá tesszük. A felhasználói élmény növelése, a „szoftver van értem, és nem fordítva” érzése mentén tervezik ma már a vállalati informatika egyes elemeit. A szoftverergonómia, a könnyű bevezethetőség, a rendszeres frissítés lehetősége is az alapelvárások közé tartozik. A kiválóan megvalósított vállalati informatikának éppen ezért a legmagasabb szintű elvárásoknak kell megfelelnie.

A költséghatékonyság pedig később sem mehet a teljesítmény rovására: csak a minőség és az odafigyelés teremheti meg a vállalati informatika használatának gyümölcseit.