Skip to main content
2022. január 20

Rendszergazda szolgáltatás: miért éri meg jobban kiszervezni?

A rendszerazda a céges informatikai rendszerek zavartalan működéséért felel. Egy igen fontos és felelősségteljes szerepkör ez, hiszen ha hiba csúszik az IT infrastruktúra működésébe, az jelentős fennakadásokat okozhat, sőt, akár meg is béníthatja a működést, ami bevételkiesést von maga után. A felelősség tehát hatalmas, miközben a feladatok száma rendre meghaladja egyetlen rendszergazda kapacitását. A rendszergazda szolgáltatás kiszervezésével kiküszöbölhetők az egyszemélyes felállásból eredő hibák. Nézzük, miért érdemes inkább külsős rendszergazda szolgáltatásait igénybe venni!

A tudás

A legtipikusabb felállás, hogy egy cégnél egy belsős rendszergazda látja el a különféle és igen változatos feladatokat. Ez az ember felel azért, hogy a teljes IT infrastruktúra zavartalanul működjön. Ideje nagy részét tűzoltás tölti ki: elhárítja a hirtelen fellépő problémákat, kiszolgálja az igényeket. Nem marad azonban kapacitása arra, hogy tervezzen, hogy előre gondolkodjon, hogy proaktívan, újfajta megoldások után kutakodjon, ami adott esetben sokkal hatékonyabb lenne. Tehát rutinból oldja meg a feladatot.

Rendszergazda szolgáltatás - tudás
 
Egy külsős rendszergazda és a mögötte álló csapat azonban nagyobb kapacitással rendelkezik, többféle tudást tud összerakni, aminek az eredménye egy sokkal modernebb és előnyösebb megoldás lehet.

A kapacitás kérdése

Az egyszemélyes, belsős rendszergazda szolgáltatás véges kapacitású. Mint egy jó matekpélda: ha egy ember 1 óra alatt x feladatot tud ellátni, akkor mennyi feladat megoldására képes többször ennyi ember? A csapatmunka hatékonysága és az erőforrások rugalmas kezelése lehetővé teszi, hogy annyi szakember álljon rendelkezésre az adott pillanatban, amennyire szükség van.
 
Ebben az értelemben tehát az outsourcing segítségével jelentősen lehet faragni a költségekből, hiszen az elvégzett munkáért kell csak fizetni, ha viszont a helyzet azt kívánja, hogy több ember álljon csatasorba, akkor erre is van lehetőség.

A rendszergazda elérhetősége

A vállalkozás felépítése szempontjából mindig kérdéses, ha egyetlen ember túlságosan fontos szerepet tölt be. Ha van 3 portás, akkor nem okoz különösebb fejtörést, ha kiesik például betegség vagy szabadság miatt az egyik közülük. Nem úgy, ha egyetlen egy van.

Rendszergazda szolgáltatás - fontos az elérhetőség

A rendszergazda kiesése a munkából óriási kockázattal jár, ha ugyanis pont akkor történik valami, amikor ő nem munkára fogható, akkor annak kellemetlen következményei lehetnek. Pontosan ezért kell arra törekedni, hogy egy rendszergazda minden körülmények között elérhető legyen.
 
Több embert alkalmazni manapság igen költséges dolog és nem is biztos, hogy mindig szükség van ekkora kapacitásra. A kiszervezés erre a problémára egyszerű megoldást kínál, hiszen az IT üzemeltetés folytonosságát szerződésben vállalja. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy valaki mindig elérhető lesz, aki probléma esetén segítséget nyújt.

Az átadhatóság

Az informatikai világában az a szép, hogy vannak sablonok, általános megoldások, mellettük azonban jól megfér az egyediség is. Ettől igazán változatos ez a terület! Hátrány azonban, amikor egy távozó informatikus maga mögött hagyja a scriptjeit, a felépített rendszerét, amin rajta kívül senki más nem képes kiigazodni, még akkor sem, ha megfelelő tudás és tapasztalat birtokában van.
 
A külsős szolgáltatás igénybevétele esetén ezek a hibák nem fordulhatnak elő. A szakemberek által végzett munka transzparens és dokumentált, pont azért, hogy bármikor át lehessen adni egy kollégának.

A felelősségvállalás kérdése

Érdekes kérdés, hogy az ember mekkora felelősséget vállal az elvégzett munkájáért. Alapvetően azt gondolhatjuk és feltételezhetjük, hogy a munkatársak jó szándékkal, a tudásuk legjavát adva állnak a feladatokhoz, a problémákhoz. De mi van akkor, ha csökken a motiváció?

„A fizetés így is, úgyis megérkezik a számlára minden hónapban, minek megszakadni a munkában” – Gondolhatja az a belsős rendszergazda, aki úgy dönt, hogy inkább a megúszásra szeretne játszani. De igazából még akkor is hibázhat egy rendszergazda, amikor lelkiismeretesen elvégzi a dolgát, hiszen emberek vagyunk, ez természetes.

Rendszergazda szolgáltatás - felelősségvállalás
 
A fő kérdés, hogy a felelősséget ilyenkor ki vállalja? Ki az, aki az anyagi kárt rendezi? Amennyiben a rendszergazda belsős, akkor jellemzően a cégre hárul ez a feladat. Ha azonban külsős szolgáltatót választ a vállalat, akkor a felelősség az IT szervezetet terheli mind szakmai, mind pedig anyagi tekintetben.

A biztonság

Olyan kort élünk, amikor az IT biztonság nem csupán egy szempont a sor végén, hanem az egyik legfontosabb. Bármikor beüthet egy zsarolóvírus, egy támadás, amikor az IT szakembereknek jelen kell lenni és megoldást kell találni.

Rendszergazda szolgáltatás - zsarolóvírus
 
A kritikus esetek kivédése a rendszeres ellenőrzésekkel, a jelszó biztonság megteremtésével kezdődik. Gyakori azonban, hogy a belsős rendszergazda utóbbi tényezőt háttérbe szorítja, vagyis helyesen fogalmazva, nem veszi elég komolyan. Ennek eredményeképpen nem elég erős jelszavakat használ, esetleg ugyanazt alkalmazza több program esetén ezzel. Ezzel akkor hatalmas rést ejt a biztonsági pajzson, hogy talán még ő maga sem gondolja, mekkora károkat okozhat.
 
A külsős szolgáltatók esetében a jelszavak biztonsága kiemelt prioritást élvez, pontosan azért, mivel felelősséget vállalnak a munkájukért, nem engedhetik meg, hogy ilyen fatális és kivédhető hiba miatt essen csorba a hírnevükön.
 
Ismerje meg a SERCO rendszergazda szolgáltatását!

Még több rendszergazda szolgáltatással kapcsolat cikk:

Zökkenőmentesen a cél felé: rendszergazda szolgáltatás profiktól
Rendszergazda szolgáltatás: feladatok özönében
Rendszergazda szolgáltatás