IT szakember vs mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia (MI, Artificial Intelligence, AI) az életünk számos területére jelentős hatást gyakorol. Az MI nem újkeletű, évtizedek óta fejlesztik, sőt, már korábban is a mindennapjaink része volt. Óriási áttörést hozott azonban, amikor a ChatGPT, egy AI alapú chatbot, a nyilvánosság számára is elérhetővé vált. Itt ugyanis a hétköznapi emberek is szembesültek azzal, hogy valami olyan dolog van készülőben, ami az egész életünket fenekestül felforgathatja. Pánikkeltő cikkek sorai jelentek meg, hogy az MI-alapú technológiák el fogják venni az emberek munkáját, és nem lesz már szükség bizonyos szakmákra, például IT szakemberekre sem. Ebben a blogposztban eloszlatjuk a kételyeket és bebizonyítjuk, hogy az IT területén igenis szükség van és a jövőben is szükség lesz a profi humán munkaerőre.
A mesterséges intelligencia térhódítása: mi az a ChatGPT?
Az OpenAI által létrehozott ChatGPT szőnyegbombázóként csapott le és irányította rá az emberek figyelmét arra, hogy a mesterséges intelligencia itt van, velünk van és jelentős szerephez akar jutni az életünkben. A mesterséges intelligencián alapuló chatbot lényege, hogy bármivel kapcsolatban tehetünk fel neki kérdéseket, a program válaszolni fog nekünk.
A chatbot megalkotója az OpenAI, amit 2015-ben hoztak létre azért, hogy kutatólaboratóriumként élen járjon a mesterséges intelligencia fejlesztésében. Az alapítók között egyébként olyan nevekkel találkozhatunk, mint Sam Altmann és Elon Musk. 2019-ben a Microsoft is beszállt, és 1 milliárd dollárt fektetett be a cégbe.
A szoftvernek előzetesen több millió szöveget tanítottak meg, ezzel képezték ki arra, hogy a legkülönfélébb feladatokat el tudja végezni. Például egyszerűen összeállít egy útitervet a nyaraláshoz, megír egy köszönőlevelet, vagy éppen létrehoz egy cikket. Mindezt úgy teszi, hogy megérti a user kérdését, illetve a lehetőségeihez mérten a kontextust, és ennek megfelelően generál válaszokat.
A ChatGPT egy AI nyelvi modell, ami bizonyos területeken igen jó teljesít, ilyen például a tartalomelőállítás, a szövegfeldolgozás, a fordítás, egyes grafikai munkák, programozói feladatok. Érdemes azonban látni, hogy a technológiának megvannak a korlátai is, nem képes kritikusan gondolkodni, nem kreatív, nem empatikus, nem érti a kontextust, az árnyalatnyi különbségeket.
A szoftver 2022 utolsó hónapjaiban vált elérhetővé a nagyközönség számára. Rögtön az indulást követően 1 millió felhasználója lett mindössze 5 nap alatt, ami hatalmas volumen. A sikeren felbuzdulva hajmeresztő statisztikák jelentek meg, amelyek azt prognosztizálták, hogy az MI emberek tömegeinek veszi el a munkáját. Nem kell azonban kétségbe esni, a történelem folyamán számos olyan technológia jelent már meg, amelyekről először ugyanezt gondolták, aztán végső soron inkább könnyítette a munkát, fejlődést hozott. Arról nem is beszélve, hogy még ha egyes munkakörökben képes is lesz helyettesíteni az embert, új képességekre, új pozíciókra lesz szükség, amelyek az MI-t működtetik, ellenőrzik stb.
Átveszi-e az MI az IT szakemberek pozícióját?
A szakemberek egyetértenek abban, hogy a mesterséges intelligencia, mint amilyen a ChatGPT, egy az egyben nem fogja felváltani a humán munkaerőt. Egészen addig, amíg nem lehet kizárni az MI hibázási lehetőségét, semmi esély nincs arra, hogy a humán közbeavatkozás kiiktatható legyen. Ha ez be is következne, akkor sem lehetne azt mondani, hogy nincs szükség tovább IT szakemberekre, hiszen a teszteléseket, a specifikáció elkészítését, az eredmények értékelését, a feladatok meghatározását az emberek tudják elvégezni.
Az MI egyik legnagyobb gátja, hogy komoly kihívást okoz leírni egészen pontosan, hogy mit is szeretnénk. A kontextus ismerete, helyes felmérése nélkül az eredmény nem lehet megfelelő, vagyis javításokra van szükség. A korrekciók számának növekedése azonban a hatékonyság csökkenését eredményezi. A specifikáció elkészítése egy igen részletes és nagy körültekintést, aktív kommunikációt igénylő feladat, amit a gépekkel nem lehet elvégeztetni. Az IT tanácsadói feladat például tipikusan olyan, amit ezek a technológiák nem tudnak felváltani, az IT szakember jelenléte elengedhetetlen.
Lényeges aspektus az is, hogy a robotok nem tudnak felelni a hibáikért, márpedig ezek is képesek tévedni. Ilyen esetekben nem tisztázott és egyértelmű, hogy kit kell felelősségre vonni: azt, aki az MI technológiát készítette vagy pedig azt, aki felhasználta. Az emberi ítélőképesség nem hagyható ki a folyamatokból. Kell egy szem, aki eldönti, hogy amit a mesterséges intelligencia állít, az valóban igaz-e.
Ez azonban nem azt jelenti, hogy ne kaphatna valamilyen szerepet az MI a mai informatikában. Sőt! Jelentős támogató funkciót tölthet be, felgyorsítva ezzel az informatikusok munkáját, akik így ugyanannyi idő alatt több feladatot el tudnak végezni. Ez igen nagy érték, különösen annak fényében, hogy a munkaerőhiány a területet ilyen nagy mértékben sújtja. Az informatikushiány a hatékonyság növelésével enyhíthető. Remekül alkalmazható például az IT-biztonság, az IT-support, a kódolás területein.
A SERCO több évtizedes tapasztalattal a hazai informatikai szektor stabil és megbízható szereplője. Sikerünk titka, hogy hiszünk abban, hogy az IT-val hegyeket lehet megmozgatni. Informatikai cégként követjük a trendeket és elkötelezettek vagyunk a hatékony megoldások mellett. Kattintson a weboldalunkra és ismerje meg szolgálatásainkat!